onsdag 9 maj 2012

ärrr eller äjjj...

alltså bokstaven R är ju krånglig, själv lärde jag mig inte säga R förräns jag var typ 6 år... det var ju himla så lyckat att JAG som var den enda i syskonskaran med ett namn innehållande R, INTE kunde säga R! superkul, hette "thejese" dem 6 första åren av mitt liv, iallafall enligt mig själv. men det ordnade till sig -  fick gå till "talfjöken bajbjo" som hon så käckt hette och lära mig RRRRRRUUUUULLLLLAAAA med tungan. (hon var supersnäll och jag älskade att få gå till henne, man kände sig ju lite speciell) så det är ju med lite stolthet som jag förkunnar att min stora W har börjat säga R, alltså absolut inte när man frågar "kan du säga RRRRR?" för då ler han och säger så duktigt han kan "ÄÄÄJJJJJJJJJJJJJ". men i vardagen så smyger det sig in i ord som bara, vara och rutschkana :) hjärtat bubblar över av stolhet, ni morsor vet, sån där stolthet som bara ens egna ungar kan införliva i hjärtat på en!

jag blir ungefär lika stolt när lilla W får för sig att bajsa typ var tredje dag, stackaren, jädra ersättning som ställer till det :/ så ni som funderar på att inte amma när ni får barn, snälla give it a try! jag som både helammat och i nuläget helersätter tycker att det är sjuhelsikes träligare med ersättningen!
jag och några mammor diskuterar fördelar och nackdelar med amning kontra ersättning och ja faktum är att ersättningen leder just nu... men framförallt på dem "egoistiska" delarna.

AMNING VS ERSÄTTNING (OBS!! utifrån tre mammors synvinkel)
1-0  tremånaders bebis vrålskriker medan mamman försöker kyla för varm ersättning...
1-1  pappan kan vara mer delaktig
2-1  mammorna upplever att det inte blir samma närhet vid ersättning...
3-1  jädra förstoppning! stackars ungar! stackars ekonomi - specialersättning = svindyr!
3-2  mamman kan dricka vin, när hon vill :)
3-3  mamman kan börja jobba tidigare
3-4  mamman kan åka till stockholm med övernattning - nemas problemas

ser ni "mamma-ego"-vibbarna ;)

vi lär fortsätta vår diskussion när vi ses nästa gång... får se vem som tar hem fighten ;)

har varit och lyx-fått en mikro idag, tack snälla pappa :) var till elgiganten megastore och trodde jag aldrig skulle få hjälp av den där killen som skulle "komma snart"... undrar vad han syftade på men jag fick då ingen hjälp... till slut lyckades jag hitta en personal som TROTS att han inte "tillhörde" köksavdelningen kunde hjälpa mig... WOW... jag skulle ha en mikro och visste exakt vilken - hur avancerat är det? som plåster på såren och eftersom jag förmodligen inte såg så himla glad ut efter att ha väntat i 35 minuter fick jag 200:- rabatt :) eller ja, pappa fick 200:- i rabatt!

förresten, om ni vill veta vad jag pysslar med som hobby så kolla in det här :)
http://issuu.com/lesleycosmetics/docs/thelook1204se?mode=window&viewMode=doublePage

och TACK http://mammajolie.blogg.se för MIN alldeles första kommentar på bloggen :) då vet jag ju att faktiskt EN människa läser, vet faktiskt TVÅ ;) 

6 kommentarer:

  1. jag läser oxå! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har ju aldrig ammat men tycker att det är så skönt med ersättning men visst det är krångligt in man fått in det.
    Största fördelen är friheten självklart och detta med kokt vatten löser man ganska lätt genom att koka mycket som man sen har i kylen. Om dom är hårda i magen ge dom lite messmör eller olja i ersättningen fungerar super det jag jag gjort med bägge mina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi har ju bara hållt på med ersättningen i tre månader ungefär... men jag verkar aldrig vänja mig ;) jag tror jag känner motstånd för att det inte var självvalt att sluta amma... tack för tipset om oljan :)

      Radera
    2. Jag hade en önskan om att amma fick aldrig till det så med Alma så valde jag bort det och att pumpa till henne fungerade inte heller då Oskar drog i pumpen så det gick bort. Oskar fick ju dock mest bröstmjölk de första 3 mån.

      Du kommer få kläm på det. Sen om du alltid har med dig varmt vatten i termos och kallt kokt vatten i en flaska så blandar du hälften/hälften så har du rätt temp med en gång =)

      Radera
  3. Jag hade fördelen att få barn som både ammade och tog ersättning, fast jag ammade nästan bara. Personligen tyckte jag ersättning var ett jäkla krångel. Dels med allt kokande och fel temperatur men också för att det var så drygt att ge i flaska. Att amma gick mycket snabbare. Jag tror dock att jag hade varit vänligare inställd till ersättning om jag hade kunnat utnyttja några "egomamma-fördelar":) Jag kunde inte riktigt lämna dem fören de var 10 mån och då var ju redan ersättningsfasen över. /Linda S

    SvaraRadera