måndag 13 augusti 2012

crunches, sit-ups eller plankan?

HÄR är en länk till ett videoblogginlägg som Lofsan publicerat. där beskriver hon skillnaden mellan crunches och sit-ups. hon menar att mammor INTE ska göra crunches som separerar magmusklerna på några år efter man har fött barn och att sit-ups utgår från höftleden och är bra om man är löpare exempelvis! och att plankan är att rekommendera såklart :) 

om ni inte hittat till denna blogg tidigare så kan jag verkligen rekommendera den till den som är träningsintresserad!


om du undrar över plankan så kan du läsa mitt inlägg om den HÄR

jag kör enbart plankan eftersom jag känt att jag fortfarande har liiiite separerade magmuskler vid naveln. så jag tar det säkra före det osäkra. MEN om man vill ha en platt mage så räcker det inte med sit-ups eller crunches utan du måste träna de inre magmusklerna också och det görs genom plankan. på bara några dagar så märker jag stor skillnad på min styrka i mage och rygg samt betydligt bättre hållning när jag gör plankan regelbundet varje dag. så fort jag fuskar, glömmer eller förtränger så säckar jag ihop direkt. helt otroligt, muskler är till för att byggas och upprätthållas kontinuerligt. det finns inga genvägar och fuske leder bara tio steg bakåt.

så imorrn, alltså om 15 minuter är det dags för den här ihopsäckade mamman att ta tag i saker och ting - på riktigt den här gången :) 

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Ja, det där med situps har ju aldrig givit resultat för min del.... Vad nu det kan bero på? ;-) Balett-dottern brukar aktivera sina inre magmuskler ofta och lite överallt så här:
    Hon ställer sig nästan helt intill köksbänken med magen mot den och lägger handflatorna på bänkytan. Fingertopparna mot varandra. Pressar handflatorna neråt i bänkytan. Man riktigt känner de inre magmusklerna då. Till och med jag!
    Må så gott Therese! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! det låter intressant! de får du visa mig hur hon gör på fredag - för du har inte glömt att du ska bjuda på kaffe då va ;)detsamma önskar jag dig!

      Radera