onsdag 15 augusti 2012

"tramsigt krig om kolhydrater"...

japp, så skrivs det på fitness magazine bloggen och jag kan inte annat än hålla med. men vi har lite olika fokus. "tramset" så som jag tolkar det är exempelvis att det finns en LCHF-klubb där alla som äter kolhydrater blir skydda som pesten i princip och att det ska arrangeras ett LCHF-lopp med Katrin Zytomierska i spetsen. och ja, det kan tyckas vara lite överdrivet...

men något annat som är överdrivet är att jag som strävar efter att äta enligt lchf (när jag inte fuskar) blir påhoppad om jag nämner att jag äter lchf. framförallt av personer som tror att man bara äter bacon och flöt. 

för mig innebär lchf att äta så ren, högkvalitativ och oprocessad mat som möjligt, i möjligaste mån ekologiskt och att inte äta livsmedel med för mycket kolhydrater i. äter man bara stekt bacon, rökt skinka och en massa korvar hela dagarna så tycker jag att man är fel ute. jag använder absolut INTE kryddor med E621 i, inga konstgjorda sötningsmedel och jag försöker göra så mkt som möjligt från grunden. 

visste ni förresten att ketchup innehåller nästan 20 % kolhydrater (socker) och tomater ynka 3,7 %.

här följer några RIKTIGT bra bloggar angående lchf som jag anser håller ett mkt hälsosamt fokus :)


 
Kostdoktorn.se 


enjoy :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar