onsdag 1 augusti 2012

bagare bengtsson?

ibland tror jag att M är bagare för han bakar rätt så ofta... förut gillade ju jag det verkligen eftersom jag ÄLSKAR bröd och bakverk. men nu är det inte lika kul längre. för jag kan inte bara ta EN eller två utan jag vräker i mig tills det är slut (nästan) eller mår illa. 

just nu sitter jag och MÅR ILLA för M testade att baka macarones idag... och dem var GUDOMLIGA! han gjorde med jordgubbssmak och dem blir ju som små bakelser och den enda ingrediensen är typ - SOCKER... och att äta en eller två mini-macarones skulle väl gå för sig... men JAG som hållt mig undan ganska bra ett tag vräkte i mig! det var som att ge en nikotinist som hållt uppe med cigg i två månader en limpa!

synden straffar sig omedelbart med illamående och viktuppgång förstår jag! så jag fattar ju att mitt sockerberoende är värre än vad jag egentligen vill erkänna och att jag är mycket känsligare än vad jag vill erkänna...


här är dem små förrädarna... som bakats av min egen sambo! 

 
jag tycker att det är kanon att M bakar bröd till sig själv och stora W. här är en segelbåt :)
 
 när M var pappaledig med stora W det var då han började baka på riktigt och han började med bullar! helt otroligt goda - dessvärre! anade verkligen inte att han var så duktig ;) 

 
för några dagar sedan slog M till med att baka en schweizisk äppelkaka med nötter i OCH hemma gjord vaniljsås... kände mig ju helt enkelt TVUNGEN att smaka... ingen karaktär där inte :/

nu får jag nog stoppa det här bakandet ett tag så att jag kommer tillbaka på rätt spår igen! vill ju gå ned dem där dumma kilona som satt sig så himla fast! 

 
 


6 kommentarer:

  1. Jag önskar att du kunde sluta upp att skuldbelägga dig själv, Thea. Efter att ha tillbringat en vecka i Frankrike, där de äter vitt bröd morgon, middag, kväll med marmelader och annat smaskens, så har jagnoterat hur smala de är. De är oftast i rörelse, verkar ha fullt upp. De äter stora middagar på kvällarna (sent! när ämnesomsättningen är som lägst) men mindre under dagen. En hel del frukt. Ingen sötdricka, sällan öl men gärna vin. Inte så mycket potatis men däremot rotsaker. Pasta eller ris har jag inte sett eller hört talas om under hela veckan. Majoriteten av kvinnorna verkar röka (männen också) och det vill man ju inte ta efter. Jag tror fortfarande att det handlar om arvsanlag och kalorier in och kalorier ut. Röra sig mycket. Trivas med livet. Inte röka. Inte känna skuld! OCH macarons innehåller mestadels mandel och äggvita och det är väl OK? Kram till dig och din familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Boel! Du vet hur jag är du... I Sverige äter vi ju mycket av ALLT istället för lite av varje. Som du skriver INGEN sötdricka eller knappt pasta och ris! Mitt problem är ju egentligen att jag mår SÅ dåligt fysiskt av allt socker och alla gluten-produkter... Men det lär sig min hjärna ALDRIG tror jag ;) Och du macarons innehåller SJU deciliter florsocker PLUS vanligt strösocker! men då blev dem gudomligt goda också! Tack för din kommentar! Kram tillbaka!

      Radera
  2. Åh jag håller med Boel! Även om du äter LCHF så i slutändan handlar det om energi in/ut.. Iaf om man ska gå ner dedär sista kg..

    Dessutom får du säga till M att gömma undan eller baka mindre ofta. Sen får du kanske träna mer efter ensåndär ätardag :-) Men Du har ju gått ner så bra redan så jag tror inte du går upp i fett av att äta onyttigt en enda dag. Men kolhydrater binder vatten så nått vätskekg kan det ju bli. Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja han måste sluta baka ;)jag inbillar mig att det är vätska jag gått upp! men jag har "fuskat" snart en vecka nu... KRAM!

      Radera
  3. jag har läst massa bloggar och en del säger att de bestämde sig för att äta den där eller det där. Inte tvärtom. Så du kan ju tänka att du gjorde ett val att äta och det var gott :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera